Blog

Website, telefoon en hamer

Website, telefoon en hamer? Wat hebben die dan met elkaar te maken? Nou, meer dan je denkt. Ik ga het je uitleggen. Ik zie een belangrijke overeenkomst tussen deze drie dingen. Het zijn namelijk alle drie middelen, gereedschap waarmee je geweldig nuttige dingen kunt doen, maar die uit zichzelf niks zullen doen.

Dat je schilderij niet aan de muur komt door een hamer op tafel te leggen en er naar te gaan zitten kijken, dat zal iedereen met me eens zijn (toch?) De Smart-Hammer© is nog niet ontwikkeld. Dus nee, dat gaat niet gebeuren.

Als je een nieuwe telefoon koopt en die simpelweg in je zak stopt, dan gaan er niet ineens een hele reeks klanten bellen, alleen omdat je toevallig een nieuwe telefoon hebt. Ook dat zullen de meesten met me eens zijn. Ze zullen toch minimaal je telefoonnummer moeten hebben en een reden om je te bellen. Gelukkig was het een smartphone, dus dan kan je spelletjes doen terwijl je wacht tot die klant gaat bellen.

Maar vreemd genoeg ben ik al redelijk wat mensen tegengekomen die dat wel van een website verwachten. “Mijn website staat al zes maanden online en ik heb nog steeds niet het resultaat wat ik er van verwachtte”. Nee, met alleen het online zetten van een website is de race nog niet gelopen. Men heeft een fantastisch stuk gereedschap aangeschaft, maar gebruikt het niet.
Ik snap er niks van!“, sprak Max Verstappen ondertussen, “Ik heb al drie maanden een zes cilinder inline turbo in de garage staan en toch duurt het nog steeds een uur om mijn boodschappen te doen.”
Nou Max, misschien moet je je boodschappen dan niet langer te voet doen, maar in die zes cilinder inline turbo stappen. Ik bedoel, hij staat er toch.

Kortom, ik heb gemerkt dat er nog steeds belangrijke kennis ontbreekt bij mensen die wel begrijpen dat je anno 2016 toch echt een website nodig hebt. Dat is overigens ook een van de redenen waarom ik heb besloten om ook dat stuk als dienst aan te bieden, het onderhoud en beheer van je website. maar dat terzijde.

Nu is dat ook wel weer begrijpelijk, niet iedereen is immers webredacteur of webdeveloper. Ik heb enkele heel goede masseurs en fysiotherapeuten onder mijn klanten. En geloof me, je wilt niet dat ik je masseer, neem dat maar van me aan. Ieder zijn expertise. Maar jammer is het wel. Want te veel mensen zitten met een website zonder te weten hoe ze die moeten gebruiken.
Dus wat zijn nu de dingen waar je op moet letten zodra je website er eenmaal staat?

  • Zorg voor regelmatige veranderingen in de inhoud. Dat houd je website interessant. Publiceer een blog, of kom regelmatig met nieuwtjes. Dat hoeft echt niet elke dag, maar eens per maand is toch wel de absolute max.
  • Zet je domeinnaam op je visitekaartje
  • Publiceer je domeinnaam altijd met een kort, éénregelig bijschrift, zodat men weet wat men daar kan aantreffen.
  • Update je WordPress installatie en plugins regelmatig. WordPress heeft daar een simpele knop voor en meldt het ook als er een update beschikbaar is.
  • Communiceer op je website in korte, duidelijke, concrete taal waar je voor staat en wat mensen kunnen verwachten.
  • En alsjeblieft, gebruik nóóit de zin “Welkom op onze website”. Met die ene zin plaats je je website in recordtempo in de gallerij van dertien in een dozijn.

En onthoudt dat je maximaal vier seconden hebt om de aandacht van een bezoeker te trekken. Vier seconden om een potentiele klant te laten denken: “Heej, dat lijkt erg op wat ik zoek!”

Gepost op vrijdag 12 augustus 2016